czwartek, 26 marca 2020

Potyczki matematyczne


Pewnie wiele Waszych pociech kolekcjonuje różnego rodzaju przedmioty 
np. figurki, samochodziki, karty, małe laleczki lub ma małe klocki typu LEGO.
Oprócz zabawy nimi w codzienny sposób (lub leżenia w kącie i kurzenia się), można użyć ich do prostych zabaw matematycznych.

Tylko ostrzegam,  liczba zebranych przedmiotów kolekcjonerskich może Was bardzo zaskoczyć!!! (pomogło mi to uświadomić sobie, ile wydajemy pieniędzy 
na nie raz bezwartościowe rzeczy).

Syn przygotował swoje wszystkie figurki w jednym miejscu, ja w tym czasie przygotowałam pętelki ze wstążeczek (mogą być grube nici, mulina, wełna - cokolwiek mamy w domu).


Pierwsze zadanie miało na celu ułatwić nam policzenie wszystkich figurek, dlatego syn zaczął je układać w pętelkach, w grupach po 10 sztuk. 




Następnie policzyliśmy, że powstało 17 pętelek po 10 figurek, co daje nam 170 i 4 bez zbioru czyli 170+4=174

I tu już wielka radość dziecka, że udało się wspólnie z mamą dokonać działania na tak dużych liczbach.

Następnie wybraliśmy 20 figurek (liczbę dostosowałam do wieku mojego sześciolatka, żeby mógł czegoś się nauczyć, a zarazem nie zniechęcił zbyt trudnymi obliczeniami). Ważne, żeby dobrać taką ilość przedmiotów, aby były podzielne bez reszty.



Ćwiczenia można zastosować zarówno do ćwiczenia dodawania i odejmowania, jak również do wdrażania dziecko w mnożenie i dzielenie (szczególnie klasy drugie i trzecie).

I tak kolejno rozkładałam pętelki i wydawałam polecenia:

1. 2 pętelki - syn rozłożył po równo figurki w zbiorach i policzył, że w każdej jest po 10 Zingsów  - wytłumaczyłam, że:

10+10=20
2x10=20
20:2=10


Zachęcam do zapisywania działań na kartce! 
2. 4 pętelki - okazało się, że w każdym zbiorze jest po 5 figurek czyli:

5+5+5+5=20
4x5=20
20:4=5



3. Powtórzyliśmy zadanie z pięcioma i dziesięcioma pętelkami. 





Druga opcja zabawy polega na dokładaniu i odejmowaniu figurek,  ćwiczy to umiejętność dodawani i odejmowania - wydawałam polecenia np.:

Zabierz 5 figurek, teraz dodaj do nich 4, ile masz razem? *9*
5+4=9

Dodaj do nich jeszcze trzy, ile mamy teraz? *12*
9+3=12

I jeszcze 7, ile jest teraz? *19*
12+7=19

Dobra robota! Teraz zabierz 4 figurki. *15*
19-4=15

Zabierz jeszcze 6. *9*
15-6=9




Zabawa może mieć wiele wariantów i różne stopnie trudności
 - w zależności od wieku i umiejętności dziecka. Pokazuje, że matematyka może być przyjemna :). 

Oprócz tego, to świetny sposób na spędzenie czasu razem.

Joanna Pierończyk

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz